Wersja kontrastowa

Makaron to dobre źródło energii a ma mało kalorii?

O makaronie mówi się, że jest kaloryczny, bez wartości i zawiera tylko niezdrowe proste węglowodany. Dlaczego zatem, sportowcy traktują go jako paliwo przed i po treningu, a legendarne „pasta party” są bardzo popularne? Przyjrzyjmy się makaronowi bliżej i obalmy powszechne mity.

Popularność makaronu wynika z kilku powodów. Po pierwsze – oferuje różnorodność dań zarówno na ciepło, jak i zimno. Po drugie – dzięki ilości dostępnych na rynku kształtów można przygotować z niego niekończącą się ilość dań, dodac do zupy, wypełnić farszem, przełożyć warzywami czy nakręcić na widelec. A do tego łatwo, szybko i wygodnie go przygotować.

Co najważniejsze – jest odżywczy i do tego nie drogi. Poza tym:

Jest bogaty w witaminy (z grupy B, witamina E) i minerały (np. wapń, potas, żelazo, fosfor, miedź, mangan, cynk)

Wszystkiego wymienione składniki odżywcze dostarczymy naszemu organizmowi gdy wybierzemy makaron przygotowany z tzw. twardej pszenicy durum – semoliny. To najzdrowsza mąka pszenna.

Nie jest tuczący, tylko dodatki do niego są wysoko kaloryczne.

W większości restauracji i domach przygotowuje się go z dodatkiem sosu śmietanowego, maślanego czy z dużą ilością sera i to one mają wpływ na to, jaką bombą kaloryczną jest makaronowe danie. Jeśli połączymy go z warzywami i łyżką dobrej oliwy czy pesto, danie będzie znacznie zdrowsze. Makaron może być też składnikiem diety odchudzającej, bo gotowany al dente jako dodatek do dań obniża ich indeks glikemiczny (IG).

70 g makaronu (przed ugotowaniem) z pszenicy durum średnio dostarcza nam około 250 kcal

Makaron podczas gotowania wsiąka wodę, przez co trzykrotnie zwiększa swoją objętość. Wybierając np. dużą porcję spaghetti: 70 gram przed ugotowaniem, co daje nam pogotowaniu około 200 gram makaronu, dostarczamy sobie 250 kcal tyle samo, co jedząc pół tabliczki czekolady. Makaron jednak na długo pozwoli nam zachować uczucie sytości.

Zawiera węglowodany, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania z pełną mocą, naszych mięśni i mózgu.

Makaron to bogate źródło skrobi, która należy do węglowodanów złożonych – paliwa energetycznego dla komórek naszego ciała i mózgu. Dietetycy zalecają by węglowodany stanowiły 50 proc. dziennego zapotrzebowania na energię. Nasz organizm bardzo wolno trawi skrobię, więc jedząc makaron łatwiej zadbamy o sylwetkę.

Poprawia humor.

Wszystko to dzięki bogactwu witaminy B1, B6 oraz PP, które korzystnie wpływają na prace przewodu pokarmowego i nerwowego, a przede wszystkim na nasz dobry nastrój.

 

Korzystamy z plików cookies zgodnie z naszą polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.